Terug
Terug

Achillespees overbelast

Wist je dat de achillespees een van de meest belaste pezen in het menselijk lichaam is? Deze sterke pees verbindt de kuitspieren aan het hielbeen en speelt een cruciale rol bij het lopen, rennen en springen. Doordat de pees eigenlijk bij elke activiteit wordt gebruikt, is overbelasting een veelvoorkomend probleem. In dit blog bespreken we de oorzaken, symptomen en behandelingen van achillespees overbelasting.

Achillespees overbelasting

Oorzaken van achillespees overbelasting

Achillespees overbelasting kan verschillende oorzaken hebben. Vaak houden ze verband met overmatige druk op de pees. Bijvoorbeeld als je veel sport. Enkele veelvoorkomende oorzaken zijn de volgende:

  • Overmatig trainen: Vooral hardlopers en sprinters zijn vatbaar voor een overbelasting van de achillespees. Langdurig en herhaaldelijk hardlopen (zonder voldoende rust te nemen) kan leiden tot stress in de pees. Uiteindelijk leidt dit tot overbelasting.
  • Slechte trainingstechnieken: Onjuiste looptechniek, ontoereikende warming-up en cooling down, en het dragen van slechte schoenen kunnen bijdragen aan de overbelasting.
  • Toename in beweging: Als je uit het niets de duur of intensiteit van je activiteiten gaat verhogen, kan de achillespees overbelast raken. Een opbouw van de intensiteit van sporten is aan te raden!
  • Strakke kuitspieren: Strakke of verkorte kuitspieren kunnen extra spanning op de achillespees zetten.
  • Harde ondergrond: Sporten op een harde ondergrond (denk aan beton of asfalt) kan de impact op de achillespees verhogen en bijdragen aan overbelasting.

Symptomen van overbelasting van de achillespees

Er zijn natuurlijk verschillende manieren waaraan je een overbelasting kan herkennen. Laten we de meest voorkomende kort doornemen:

  • Pijn: Ja, voor de hand liggend. Bij overbelasting van de achillespees is er vaak sprake van pijn. De pijn voel je meestal aan de achterkant van de enkel, net boven de hiel. De pijn kan optreden na fysieke activiteiten of constant aanwezig zijn. Dit hangt af van de ernst van het geval.
  • Stijfheid: Vooral in de ochtend of na langdurige rust kan de achillespees pijn aanvoelen. Na lichte bewegingen kan de stijfheid afnemen.
  • Zwelling: Er kan zwelling ontstaan rondom de achillespees. De pees kan ook verdikt aanvoelen.
  • Beperkte beweging: Bewegingen van de enkel kunnen lastiger worden naarmate de overbelasting erger wordt. Lopen en traplopen kan moeilijker worden.

Behandelingen voor achillespees overbelasting

Afhankelijk van de ernst van de symptomen varieert de behandeling van overbelasting van de achillespees. Enkele behandelmethoden zijn de volgende:

  • Rust: Een van de belangrijkste en tegelijkertijd moeilijkste behandelingen voor veel voetklachten, en dus ook voor achillespees overbelasting: rust. Het verminderen of tijdelijk stoppen van activiteiten die de pees belasten, is essentieel. Rust geeft de pees tijd om te herstellen én voorkomt verdere schade. Even een tandje minder dus…
  • Ijs: Koelen met ijs op de pees kan pijn en zwelling verminderen, maar verhelpt de klachten helaas niet.
  • Rekoefeningen: Voorzichtig rekken van de achillespees kan helpen om de spanning hierop te verminderen.
  • Fysiotherapie: Aansluitend op de rekoefeningen is natuurlijk fysiotherapie. Een fysiotherapeut kan een gepersonaliseerd oefenprogramma ontwikkelen om de pees te versterken en de flexibiliteit te verbeteren. Ook technieken zoals massage kunnen worden toegepast om genezing te bevorderen.
  • Geschikt schoeisel: Het dragen van goede, geschikte schoenen die goede ondersteuning en demping bieden, kan belasting verminderen. Inlegzolen kunnen ook helpen bij het corrigeren van eventuele afwijkingen in de voetstand. Op zoek naar goede dempende schoenen waar je ook nog je eigen steunzolen in kunt plaatsen? Het schoenenmerk Wolky heeft het!

Preventie van overbelasting van de achillespees

Voel je een lichte pijn op de plaats van je achillespees? Maar is deze pijn nog niet zó erg? Dan is het belangrijk om goed rust te houden, zodat de belasting niet leidt tot overbelasting! We zetten enkele tips op een rijtje voor preventie van achillespees overbelasting:

  1. Geleidelijke toename van activiteit: Verhoog de duur en intensiteit van fysieke activiteiten geleidelijk aan om de pees de tijd te geven te ‘wennen’ aan deze nieuwe gebeurtenissen.
  2. Goed schoeisel: Goede schoenen dragen is echt een must om overbelasting te voorkomen. Niet alleen goed voor je achillespees, maar voor je algehele voetgezondheid!
  3. Regelmatige rekoefeningen: Voer regelmatig rekoefeningen uit tijdens je trainingsroutine.
  4. Goede warming up en cooling down: Begin en eindig elke training met een goede op- en afbouw om de spieren en pezen voor te bereiden en weer te laten herstellen.

Hoe lang duurt het herstel?

De hersteltijd voor achillespees overbelasting varieert afhankelijk van de ernst van de blessure en de behandeling. Ook de hoeveelheid rust die je neemt draagt hieraan bij (zoals gezegd: rust is belangrijk!). Geduld is noodzakelijk om de pees de tijd te geven volledig te genezen en om herhaling van de blessure te voorkomen. In de beginfase is verminderde activiteit nodig. Na een aantal weken kan voorzichtig begonnen worden met rekoefeningen en lichte activiteiten. Denk aan wandelen en fietsen. Na weer een paar weken kan de intensiteit en de duur van de oefeningen geleidelijk worden opgebouwd. Je kan langzaamaan opbouwen tot normale activiteiten. Geduld wordt beloond! De gehele herstelperiode kan zo’n 3 tot 6 maanden duren. In ernstigere gevallen kan dit helaas langer zijn.

Naar de fysiotherapeut?

Wanneer moet je naar een fysiotherapeut? Tja, dat hangt van je eigen klachten en gevoel af. Een fysiotherapeut kan een diagnose en behandelplan opstellen. Dit kan fijn zijn om als houvast te hebben tijdens de herstelperiode. Ook kan de fysiotherapeut technieken uitvoeren en/of oefeningen voorschrijven die het herstel bevorderen. Een afspraak inplannen bij de fysiotherapeut kan nooit kwaad als je last hebt van lichamelijke klachten!

Was dit artikel behulpzaam?

0
0

Meer onderwerpen:

middenvoetsbeentjes

Doorlopen met gebroken middenvoetsbeentje

Lees meer
Innofeet podotherapeut wachtkamer

Een eerste afspraak met de podotherapeut

Lees meer
Beenlengteverschil

Beenlengteverschil

Lees meer
hallux limitus rigidus

Hallux limitus rigidus

Lees meer

Over welk onderwerp wilt u iets weten?

Word schoenwijzer

Ontvang altijd onze nieuwste tips!