Terug
Terug

Pijnlijke voeten bij opstaan, wat kun je eraan doen?

Heb je last van pijnlijke voeten als je opstaat? Bijvoorbeeld als je ’s morgens na het opstaan voor het eerst op je voeten gaat staan, of wanneer je lange tijd hebt gezeten en weer op je voeten gaat staan. Op deze pagina beschrijven we een aantal oorzaken van pijnlijke voeten bij opstaan en geven we je tips om pijnlijke voeten te voorkomen.

Pijnlijke voeten bij opstaan

De oorzaak van pijnlijke voeten bij opstaan

De oorzaak van deze pijn is meestal een stijve spier, de fascia plantaris, die langs de onderkant van uw voet loopt. Bij de meeste mensen spant deze spier zich na lang zitten of liggen aan omdat hij koud wordt, waardoor hij nog meer samentrekt. Dit kan leiden tot ontsteking en pijn op de aanhechtingsplaats (waar hij vastzit aan het bot), waar mensen vaak de pijn voelen. In dat geval spreken van hielspoor, een voetklacht die niet overgaat door een paar oefeningen te doen. Dan verwijzen we je graag naar ons artikel over hielspoor.

Maar als je gewoon een pijnlijke voet hebt die een beetje pijn doet, maar waar verder je verder geen langdurige klachten van ervaart, dan heb je waarschijnlijk wat aan onderstaande tips.

Draag goede schoenen

  • Draag schoenen die goed passen. Heb je overgewicht, neem dan schoenen die breed genoeg zijn. Heb je platvoeten, kies dan voor schoenen die je voeten ondersteunen. Heb je een hoge wreef, kies dan schoenen met een goede hielsteun.
  • Vermijd schoenen met open tenen en teenslippers, behalve als de teenslipper een goed voetbed heeft en stevig om je voeten zitten.

Tip: strek je voeten en benen voordat je opstaat

Voordat je opstaat, strek dan even je voeten en je benen. Strekken terwijl je zit, kan pijnlijke voeten bij opstaan helpen voorkomen. Stretches moeten langzaam en voorzichtig worden uitgevoerd en minstens 30 seconden worden aangehouden. Herhaal dit in totaal 3 keer voordat je opstaat uit je stoel.

Werk aan het versterken van de spieren in je voeten en benen

Om de spieren in je voeten te versterken ga je op één voet staan met de andere gebogen voor je, en probeer dan de tenen van je staande voet op te tillen. Herhaal dit 10 keer op elke voet.

Ga op één voet staan, met de andere gestrekt achter u in een hoek van 90 graden. Ga dan op uw tenen staan terwijl u uw rug recht houdt en uw been gestrekt achter u (dat parallel met de grond moet zijn). Houd 10 seconden vast voordat u terugkeert naar de beginpositie en herhaal dit 10 keer op elke voet.

Pijnlijke voeten bij opstaan worden niet verzacht door het te negeren, maar door ze goed te verzorgen

Goede schoenen zijn heel belangrijk voor je voeten, dus zorg voor comfortabele schoenen die geen pijn doen bij het lopen. Vermijd hoge hakken die je voeten geen ondersteuning bieden! Als het pijn doet als je erop loopt, helpen ze je situatie niet.

Het is belangrijk om voor je voeten te zorgen en te doen wat je kunt om voetpijn te voorkomen. Als je niet zeker weet wat je kunt doen, praat dan met een podotherapeut bij jou in de buurt die je voeten kan beoordelen en aanbevelingen kan doen over hoe jij je voeten in de toekomst het beste gezond kunt houden.

Was dit artikel behulpzaam?

1
0

Meer onderwerpen:

Hippe wandelschoenen

Hippe wandelschoenen voor een stevige wandeling

Lees meer
Doorgezakte voeten steunzolen

Waarom zijn steunzolen bij doorgezakte voeten een goed idee?

Lees meer
Comfortabele schoen

Waar moet een goede schoen aan voldoen? 8 checks!

Lees meer
Diabetes schoenen

Diabetes schoenen: 8 adviezen om het juiste paar te kopen.

Lees meer

Over welk onderwerp wilt u iets weten?

Word schoenwijzer

Ontvang altijd onze nieuwste tips!